Sprawne urządzanie

4 kroki do właściwej organizacji biura

2021/08/16

Chcą Państwo nadać swojej przestrzeni biurowej nowy wygląd? Wyposażenie w niektórych pomieszczeniach jest przypadkowe i brakuje skutecznej koncepcji przestrzennej? A może zamierzają Państwo przeprojektować całe biuro?

Jest to zatem idealny moment, aby pomyśleć o odpowiednim wyposażeniu biura. Dobrze umeblowane biuro jest w pełni opłacalne dla Państwa firmy

Aby skorzystać z tych zalet, należy zainwestować trochę czasu w planowanie wyposażenia biura. Ten artykuł zawiera cenne wskazówki na temat regulacji prawnych w zakresie wyposażenia biura oraz praktyczne porady na temat podstawowego wyposażenia, wyboru kolorów i elementów dekoracyjnych w Państwa firmie.

1. Przygotowanie: podstawowe zasady organizacji biura

Sprawne urządzanie: Aby optymalnie wyposażyć biuro, najlepiej zacząć od ogólnej infrastruktury, a następnie przejść do zadań szczegółowych, takich jak dobór mebli i dekoracji. Poniższe wskazówki pomogą Państwu zaplanować wyposażenie biura według określonych celów:

Program funkcjonalno-użytkowy

W pierwszym kroku należy zapoznać się z warunkami przestrzennymi. W programie funkcjonalno-użytkowym określa się, jakie strefy funkcjonalne (np. recepcja, kuchnia czy sala konferencyjna) są potrzebne w firmie i gdzie powinny się znajdować. W projekcie należy uwzględnić planowaną liczbę stanowisk pracy oraz przepisy prawne.

Koncepcja przestrzenna

Należy określić odpowiednią strukturę każdego pomieszczenia. Czy strefa pracy powinna być otwarta, czy też poszczególne obszary należy oddzielić przegrodami? Czy kuchnia biurowa powinna być podzielona na część jadalną i kuchenną? Gdzie należy zostawić przestrzeń na drogi ewakuacyjne?

Infrastruktura techniczna

Coraz więcej procesów roboczych przebiega cyfrowo – w przyszłości trend ten będzie się umacniał. Infrastruktura IT w firmie ma zatem ogromne znaczenie i należy ją zaplanować już na samym początku. Gdzie powinny przebiegać kable? Gdzie zainstalować routery lub wzmacniacze sygnału Wi-Fi?

2. Wyposażenie podstawowe: optymalne wyposażenie każdego pomieszczenia

Wyposażenie powinno odzwierciedlać funkcję danej przestrzeni i pomagać w osiągnięciu zamierzonego celu. Poniżej wyjaśniamy, jak optymalnie wykorzystać różne przestrzenie biurowe, i dajemy kilka wskazówek w kwestii odpowiednich mebli.

Strefa wejściowa

Strefa wejściowa to pierwsze pomieszczenie, do którego wchodzą klienci i partnerzy biznesowi. Należy zatem położyć szczególny nacisk na przyjemną atmosferę. Aby ożywić pomieszczenie, warto zastosować rośliny, z kolei wygodne miejsca do siedzenia w poczekalni zadbają o miły nastrój.

Kuchnia biurowa

Wyposażenie kuchni powinno być łatwe do utrzymania w czystości. Kuchnię należy wyposażyć w niezbędny sprzęt elektroniczny do parzenia kawy oraz do chłodzenia i podgrzewania potraw. Jeśli kuchnia i pomieszczenie socjalne są połączone, należy także zadbać o odpowiednie stoły i miejsca do siedzenia.

Sale konferencyjne

W sali konferencyjnej najważniejsze są komunikacja i produktywność. W salach konferencyjnych nie może zabraknąć stołów konferencyjnych, odpowiedniej liczby krzeseł ani materiałów do prezentacji.

Pomieszczenia biurowe

W tym obszarze priorytetem jest efektywna praca i dobre samopoczucie pracowników. Do podstawowego wyposażenia biura należą biurka, przyjazne dla pleców krzesła biurowe, systemy porządkowania i szafy na dokumenty robocze, a także dodatkowe wyposażenie umożliwiające ergonomiczną pracę przy komputerze, takie jak lampy czy podstawki pod laptopa.

Pomieszczenie socjalne

W tym miejscu pracownicy powinni mieć możliwość relaksu i oderwania się od zgiełku pracy. Aby stworzyć spokojną atmosferę, warto wybrać wygodne meble do siedzenia, odpowiednią kolorystykę i dekoracje.

3. Kolorystyka: ostrożny wybór

Kolory w określony sposób oddziałują na naszą psychikę: mogą pobudzać, uspokajać i wspierać koncentrację. Dlatego należy z rozwagą podejść do kwestii wyboru kolorystyki w biurze.

Wielkość pomieszczenia

Kolor zielony, miętowy, turkusowy, niebieski, żółty i kremowy na ścianach sprawia, że pomieszczenie wydaje się większe, natomiast czerń, odcienie szarości, kolor beżowo-szary i ogólnie ciemne barwy pomniejszają optycznie pomieszczenie.

Nastrój

Ciepłe kolory, takie jak żółty, kremowy, ochra, pomarańczowy, brzoskwiniowy lub brązowy mają działanie pobudzające, natomiast chłodne kolory, takie jak zielony, miętowy, jadeitowy, turkusowy, niebieski, błękitny, błękit królewski lub biały działają uspokajająco i mogą wspierać koncentrację.

Mocne kolory

Bardzo dominujące kolory, takie jak czerwony czy jaskrawa zieleń, nadają się raczej do zaznaczania akcentów kolorystycznych niż do tego, by pokrywać nimi całe rozległe powierzchnie. Im mocniejszy kolor, tym mniejsza powinna być powierzchnia, na której jest stosowany.

Białe ściany

Jeśli w danym pomieszczeniu przeważa kolor biały, szybko ma się wrażenie, że wygląda ono sterylnie. Połączenie bieli z innymi kolorami pozwoli ożywić dane wnętrze.

4. Dekoracje: dobrze dawkowana „kropka nad i“

W przypadku dekoracji w biurze obowiązuje zasada: mniej znaczy więcej. Zbyt dużo dekoracji może wywołać wrażenie chaosu i negatywnie wpływać na koncentrację. Trzeba mądrze wybierać dekoracje do biura i postarać się znaleźć spójny styl, który będzie dopasowany do reszty wyposażenia. Zwłaszcza w pomieszczeniach, w których priorytetem jest produktywna praca (sale konferencyjne czy biura), dekoracje nie powinny rozpraszać uwagi

Często wybieranym dodatkiem są rośliny, które dyskretnie ożywiają pomieszczenie. Należy jednak uważać na wysoką wilgotność w biurze: zbyt duża ilość roślin zwiększa wilgotność powietrza.

Przy własnych biurkach pracownicy mogą śmiało postawić małe ramki ze zdjęciami i osobiste przedmioty – dzięki temu pomieszczenie nabierze życia, a pracownicy będą czuć się bardziej komfortowo w pracy.

Wyposażenie stanowiska pracy 548
Wyposażenie stanowiska pracy mg$

Zachęcamy do kontaktu!

W razie dodatkowych pytań jesteśmy do Państwa dyspozycji.