Najlepsze sposoby na porządek i czystość na stanowisku pracy.

2020/11/09

Porządek i sprzątanie to codzienne tematy rozmów w wielu domach. Ale nie tylko zestresowani rodzice głowią się nad tym zagadnieniem – już Goethe pisał o utrzymywaniu porządku: „Porządek cię nauczy wyzyskać stokrotnie czas, który mija szybko, mija bezpowrotnie“ („Faust“, tłum. E. Zegadłowicz). A odnosząc się do znanego stwierdzenia, że porządek to połowa sukcesu, Heinrich Böll słusznie zapytał, co zatem stanowi drugą połowę.

Naszym zdaniem odpowiedź na to pytanie powinna brzmieć „czystość“. Bez czystości nawet najbardziej uporządkowane pomieszczenie nie zrobi bowiem dobrego wrażenia. A czy porządek i czystość nie są najważniejsze w miejscu, w którym chcemy być produktywni i skutecznie wykonywać swoją pracę?

Z poniższego artykułu dowiedzą się Państwo, dlaczego uporządkowane i czyste stanowisko pracy ma tak duże znaczenie, a także poznają nasze najlepsze sposoby na zaprowadzenie porządku i wskazówki dotyczące sprzątania na stanowisku pracy.

4 korzyści płynące z czystego i uporządkowanego stanowiska pracy.

Porządkowanie, segregowanie i sprzątanie to nie tylko pożyteczne zajęcie dla fanów porządków. Na stanowisku pracy czystość i organizacja powinny mieć priorytet z kilku powodów:

  • Aspekt wizerunkowy
    Zadbane miejsce pracy jest ważne nie tylko dla pracowników. Widząc chaotyczne i nieposprzątane biuro, również klient wyciąga dla siebie wnioski na temat metod pracy swojego partnera biznesowego.
  • Oszczędność czasu
    Kiedy każdy przedmiot ma swoje miejsce, nie trzeba tracić czasu na poszukiwania. Większa organizacja w miejscu pracy i zoptymalizowane procesy robocze zapewniają wyższą wydajność.
  • Aspekt zdrowotny
    Regularna dezynfekcja sprzętu, np. słuchawek telefonicznych, ogranicza liczbę patogenów. Redukuje się także ilość kurzu, a tym samym zmniejsza problemy zdrowotne alergików lub astmatyków.
  • Aspekt finansowy
    Dzięki czyszczeniu i konserwacji biurowego wyposażenia i materiałów roboczych pozostają one przez długi czas w dobrym stanie, co z kolei ma pozytywny wpływ na ich koszty.
Porządek i czystość na stanowisku pracy wt$

Sprytne wskazówki, jak utrzymać porządek w biurze.

1. Ograniczenie ilości papieru

Po prawej stronie leżą konspekty do następnej prezentacji, po lewej notatki z ostatniego spotkania, a do ekranu przyklejone są liczne karteczki z zadaniami i przypomnieniami: czy i Państwa biurko nie radzi sobie z ilością papierów? Poniższe trzy rozwiązania pomogą zapanować nad tym papierowym chaosem:

Porządek i czystość na stanowisku pracy wt$

2. Stosowanie systemów porządkowania

Stosując się do powyższych kroków, można zmniejszyć codzienny chaos spowodowany wszechobecnymi kartkami papieru. Należy jednak uważać, aby również wykorzystywany system porządkowania nie stał się „wszystkożerny“. Dokumenty, które chce się zachować na dłużej, najlepiej przechowywać w segregatorach.

Wielostronicowe dokumenty, umowy lub faktury, które mogą być przypisane do konkretnego projektu, roku lub klienta, należy posortować w różnych segregatorach. W zależności od liczby potrzebnych segregatorów, aby zajmowały one niewiele miejsca, warto przechowywać je w kolumnie obrotowej, wózku na segregatory lub na regale na segregatory.

Utrzymanie porządku – to takie proste! Wystarczy znaleźć odpowiednie rozwiązanie do swojego stanowiska pracy: systemy archiwizacji, stacje sortowania, tablice do planowania i szafy biurowe. Wszystkie pomysły dotyczące systemów porządkowania można znaleźć tutaj.

3. Usunięcie zbędnych rzeczy z biurka i szuflad

Jakie przedmioty lub dokumenty powinny w ogóle znajdować się na biurku? Swoje stałe miejsce na biurku powinny mieć wszystkie materiały potrzebne w codziennej pracy. Są to na przykład: planer tygodniowy, długopisy i inne przybory do pisania, teczka z projektem na dany dzień lub pamięć USB. 

Wszystkie inne materiały należy uprzątnąć, a następnie wyrzucić lub przechowywać w szufladach. Także tutaj obowiązuje zasada systemowej organizacji. Materiały, które są częściej potrzebne, najlepiej przechowywać w taki sposób, aby były łatwo dostępne. Rzadko używane przybory, np. zapas zszywek, można schować głębiej w szufladzie.

Pod koniec każdego dnia pracy warto znaleźć pięć minut na posprzątanie biurka, usunięcie tego, co stare i zbędne, i uporządkowanie wszystkich ważnych rzeczy. Dobrze jest również zaplanować regularny „dzień porządków“, kiedy to na przykład w ostatni piątek każdego miesiąca przeprowadza się akcję gruntownego porządkowania i sprzątania swojego stanowiska pracy.

Praktyczne wskazówki dotyczące sprzątania na stanowisku pracy.

Biuro jest wprawdzie wzorowo uporządkowane, ale na biurku wciąż są plamy po kawie, a w klawiaturze okruchy? Aby porządek spełniał swoje zadanie, niezbędna jest czystość. Dzięki poniższym wskazówkom można zapewnić dokładne i właściwe czyszczenie sprzętu roboczego i pomieszczeń w biurze:

1. Stosowanie odpowiednich środków czyszczących

Blat biurka, biała tablica, ekran komputera: aby ich nie uszkodzić, każda z tych powierzchni wymaga innego sposobu czyszczenia.

Porządek i czystość na stanowisku pracy wt$

2. Czyszczenie w zależności od pomieszczenia

W zależności od przeznaczenia poszczególnych pomieszczeń należy je sprzątać z różną częstotliwością i dokładnością.

I tak wykładziny dywanowe najlepiej nie tylko odkurzać, lecz także regularnie przeprowadzać ich dogłębne czyszczenie. W przypadku podłóg z płytkami sprawdzi się wózek do sprzątania.

Pomieszczenia sanitarne trzeba dokładnie wycierać na mokro i dezynfekować raz lub dwa razy dziennie, w zależności od liczby użytkowników. Gruntowne sprzątanie obejmuje również regularne uzupełnianie artykułów sanitarnych, takich jak płyn do mycia rąk i ręczniki papierowe. Dlatego zawsze należy dbać o wystarczający zapas najważniejszych produktów higienicznych.

Stołówka lub kuchnia muszą być sprzątane raz lub dwa razy dziennie, w zależności od intensywności użytkowania. Nie można przy tym zapominać o wyposażeniu kuchni, takim jak ekspresy do kawy i dystrybutory wody.

Pomieszczenia specjalne, takie jak warsztaty, hale produkcyjne i magazyny często wymagają wielkopowierzchniowego czyszczenia za pomocą myjek wysokociśnieniowych lub odkurzaczy do pracy na mokro.

3. Prawidłowe usuwanie odpadów

Elementem ogólnego procesu sprzątania biura jest również właściwe usuwanie odpadów. Poniżej przedstawiamy Państwu kilka wskazówek dotyczących usuwania odpadów:

  • Najlepiej zmniejszyć ilość odpadów w biurze poprzez unikanie produktów w plastikowych opakowaniach i ograniczenie zużycia papieru, na przykład dzięki wykorzystaniu narzędzi cyfrowych.
  • Pojemniki na odpady w pomieszczeniach sanitarnych i w stołówce należy opróżniać codziennie, natomiast czyste odpady papierowe, powstające np. przy biurkach, trzeba usuwać tak często, jak wymaga tego ilość wyrzucanego papieru.
  • Stołówki i sale konferencyjne najlepiej wyposażyć w większe systemy na odpady, natomiast w pojedynczych biurach lub przy biurkach wystarczą mniejsze pojemniki na odpady.
  • Odpady specjalne, takie jak baterie, oleje lub substancje niebezpieczne w halach produkcyjnych, magazynach i warsztatach trzeba usuwać zgodnie ze specjalnymi przepisami.

Mamy nadzieję, że wskazówki zawarte w tym artykule pomogą Państwu stworzyć przyjemne i czyste stanowisko pracy. Chętnie doradzimy Państwu w zakresie odpowiedniego wyposażenia biura, a także środków do czyszczenia i artykułów sanitarnych.

Porządek i czystość na stanowisku pracy mg$

Prosimy o kontakt z nami

W razie dodatkowych pytań jesteśmy do Państwa dyspozycji.