Przewodnik doboru i wyszukiwarka produktów do ramp najazdowych i szyn przeładunkowych
Rampy najazdowe i szyny przeładunkowe należą do grupy produktów, których obecność jest czymś zwyczajnym, choć najczęściej są doceniane dopiero wtedy, gdy ich brakuje – np. gdy pojazd transportowy jest załadowany ciężkimi towarami lub gdy osoba na wózku inwalidzkim chce pokonać schody. To wystarczający powód, aby już teraz zwrócić większą uwagę na tak ważne rozwiązania służące do pokonywania różnicy wysokości.
Możliwości zastosowania
Jakie są zastosowania ramp najazdowych, ramp dla wózków inwalidzkich i szyn przeładunkowych?
Jak już wspomniano, mostki progowe, rampy przeładunkowe i inne tego typu sprzęty są wykorzystywane w różnych miejscach i w wielu obszarach życia zawodowego oraz prywatnego. Ogólnie rzecz biorąc, można je podzielić ze względu na …
- … rodzaj wysokości, jaką należy pokonać (np. kable, stopnie, krawężniki, różnicę wysokości między podłogą a pojazdem itp.) …
- … obiekt, któremu mają pomóc pokonać różnicę wysokości, przy czym rozpiętość między transportem osób lub towarów jest ogromna (od wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych aż do pojazdów transportowych i ciężkich maszyn przemysłowych) …
- … ogólne przeznaczenie, np. w przemyśle i rzemiośle dla taczek, urządzeń transportowych, wózków widłowych lub motocykli, czy też w ogrodzie i zagospodarowaniu terenów zielonych dla taczek, kosiarek do trawy lub koparek. Często również są używane dla ułatwienia dostępu osobie na wózku inwalidzkim do odpowiedniego pojazdu.
Ważne: Rampy najazdowe odgrywają również ważną rolę w ułatwieniu dostępu do obszarów publicznych i prywatnych osobom na wózkach inwalidzkich i niepełnosprawnym.
Wybór
Kiedy odpowiednia będzie rampa, a kiedy szyna?
Szyna albo rampa – oto jest pytanie! Odpowiedź nie jest taka prosta, ponieważ dla obu rozwiązań istnieje wiele możliwych zastosowań i w wielu przypadkach każde z nich jest potencjalnie odpowiednie. Z tego względu w ostatecznym rozrachunku liczą się szczegóły:
- Szyny najazdowe, przeładunkowe i inne są zazwyczaj sprzedawane w podwójnych opakowaniach i umieszczane w odpowiedniej odległości od siebie. Mają stosunkowo kompaktowe wymiary i niewielką masę własną, dzięki czemu zwykle można je łatwo schować.
- W przypadku ramp przeładunkowych szczególnie ważne jest wcześniejsze rozważenie, czy potrzebne jest rozwiązanie mobilne, czy stacjonarne. Ruchome rampy często przenosi i układa użytkownik. Muszą być zatem stosunkowo lekkie, co ogranicza ich rozmiar i nośność. Z kolei stacjonarne rampy najazdowe lub modele do zabudowy stanowią korzystne rozwiązanie w przypadku częstego użytkowana, np. jako rampy progowe lub jako stałe rampy dla wózków inwalidzkich w pojeździe; są też łatwiejsze w obsłudze. Dlatego zawsze konieczne jest wcześniejsze rozważenie zalet i wad danego rozwiązania oraz jak najdokładniejsze oszacowanie zamierzonego zastosowania.
Jaki jest najlepszy sposób na znalezienie odpowiedniej rampy lub szyny?
Podejmując decyzję dotyczącą tego, które modele znajdą się w naszej ofercie, a które nie, zawsze dbamy o to, aby dobierać produkty odpowiednie dla jak największej liczby naszych klientów. Dzięki temu stają się one prawdziwie „uniwersalne“.
Proszę filtrować nasz asortyment ramp i szyn według kryteriów takich jak szerokość, długość, materiał, masa własna, nośność i różnica wysokości do pokonania oraz, oczywiście, pod względem ceny. W ten sposób doprowadzimy Państwa do właściwego produktu. Można również użyć filtrów „Właściwości“, „Wyposażenie“ i „Powierzchnia“, aby wybrać rampy najazdowe z pewnymi dodatkowymi funkcjami.
Na co muszę zwrócić uwagę, jeśli chodzi o nośność?
Dobra wiadomość: Właściwie nie trzeba na nic zwracać większej uwagi. Jest tylko jeden błąd, którego zdecydowanie należy unikać, a mianowicie jako podstawę przyjąć masę netto zamiast brutto. Oznacza to, że należy uwzględnić nie tylko masę sprzętu lub maszyny, która ma być załadowana, ale także np. masę osób korzystających z rampy w tym samym momencie, paliwa itp.
Druga sprawa – w przypadku szyn należy zawsze sprawdzić, czy podana maksymalna nośność odnosi się do pojedynczej szyny czy do pary. I trzecia, ostatnia, wskazówka: Lepiej przyjąć wartości za duże niż za małe, również ze względów bezpieczeństwa, ponieważ przeciążenie jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków podczas obsługi ramp dla wózków inwalidzkich, szyn przeładunkowych itp.
Jak znaleźć odpowiednią szerokość rampy?
Odpowiedź na to pytanie nie powinna być niespodzianką. Szerokość rampy powinna oczywiście zależeć od pojazdu, dla którego jest przeznaczona. W przypadku szyn przeładunkowych istotna jest też szerokość opony pojazdu. Jeśli chodzi o drzwi na końcu rampy, należy zawsze zwracać uwagę na odległość pomiędzy słupkami drzwi, głębokość ościeżnicy i, w razie potrzeby, głębokość wnęki.
Ogólnie rzecz biorąc, w razie pojawienia się wątpliwości podczas rozważania szerokości rampy należy wybrać większy model. Do pewnego stopnia są Państwo nawet do tego zobowiązani, ponieważ w Niemczech przepisy branżowe określają m.in. pewne wartości, które należy koniecznie uwzględnić jako „bufory“. Rozróżnia się tutaj środki transportu obsługiwane ręcznie i napędzane mechanicznie:
- W przypadku środków transportu obsługiwanych ręcznie, których rozstaw kół przekracza 0,75 m, szerokość rampy musi być o 0,5 m większa od rozstawu kół.
- W przypadku środków transportu o napędzie silnikowym, których rozstaw kół przekracza 0,55 m, szerokość rampy musi być o 0,7 m większa niż rozstaw kół.
Należy pamiętać o tym, że zasady te mogą ulec zmianie w dowolnym momencie. W związku z tym należy zawsze uzyskać dobre rozeznanie w aktualnej sytuacji prawnej – lub po prostu skontaktować się z nami i poprosić o poradę. W każdej chwili chętnie Państwu pomożemy!
Zapobieganie ryzyku
Jakie są najczęstsze przyczyny wypadków podczas obsługi ramp i jak mogę je zminimalizować?
Oczywiście nie da się uniknąć wszystkich wypadków związanych z obsługą ramp, podjazdów dla wózków inwalidzkich, szyn przeładunkowych itp. Ale można uniknąć większości z nich! Zbyt często przyczyną jest niewłaściwe użytkowanie spowodowane przeciążeniem, nieodpowiednim zabezpieczeniem ramp itp. Poniżej wymieniono najczęstsze przyczyny wypadków:
- Przekroczona jest nośność rampy, co powoduje uszkodzenie materiału.
- Załadowywany pojazd stacza się lub rampa przechyla się albo środek transportu zsuwa się z rampy najazdowej.
- Dochodzi do ześlizgnięcia się ludzi, ich upadku, potknięcia na rampie albo zakleszczenia pomiędzy pojazdem a ładunkiem.
W jaki sposób można uniknąć tych potencjalnych wypadków? Co do pierwszego punktu – przekroczenia nośności – mogą pomóc tylko matematyka i ostrożność. Dwóm pozostałym zagrożeniom można łatwo zapobiec dzięki zabezpieczeniom takim jak rynny najazdowe, śruby zabezpieczające, ograniczniki boczne i powłoki antypoślizgowe.
Czynnik „kąt nachylenia“
Dlaczego nachylenie i długość są najważniejszymi czynnikami przy zakupie ramp?
Jeśli dotarli Państwo tak daleko, to zrobili Państwo wszystko dobrze, ponieważ prawdopodobnie jest to najważniejszy rozdział dotyczący ramp. Bez względu na to, czy chodzi o rampę krawężnikową, rampę konserwacyjną, most załadunkowy czy o ruchomą platformę, na temat żadnej innej kwestii nie znajdzie się tak wielu, czasami nawet sprzecznych, informacji jak tych dotyczących odpowiedniej długości i nachylenia. Oto najważniejsze fakty:
Długość rampy i jej nachylenie zależą bezpośrednio do siebie.
Im krótsza rampa, tym większe jest jej nachylenie, inaczej mówiąc, tym bardziej jest ona stroma. Im dłuższa rampa, tym mniejsze jest jej nachylenie (będzie ona mniej stroma).
Decydującym czynnikiem jest wysokość załadunku.
Wysokość załadunku to pionowa różnica wysokości między podłożem a punktem, na którym ma spoczywać rampa; inaczej – różnica wysokości, którą należy pokonać.
Różne zastosowania? Różne kąty nachylenia!
W przypadku niektórych zastosowań maksymalne wartości nachylenia są określone przepisami prawa, w przypadku innych są to tylko zalecenia i wartości orientacyjne. Ogólne kryteria decydujące o prawidłowym nachyleniu to na przykład użytkowanie w obszarach publicznych lub prywatnych, nośność rampy lub szyny, dostępna przestrzeń itp.
W razie wątpliwości lepiej mniej stromo.
Należy pamiętać o zalecanych wartościach maksymalnych dla pochylenia rampy i nigdy ich nie przekraczać. Co więcej, należy starać się utrzymać je na jak najniższym poziomie. To dlatego, że im bardziej płaska jest rampa, tym mniej wysiłku potrzeba, aby ją pokonać.
Jak obliczyć wymaganą długość rampy, jeśli znam maksymalne dopuszczalne lub pożądane nachylenie?
To bardzo łatwe:
(wysokość załadunku w cm / stopień nachylenia) * 100 = długość w cm
A oto przykład dla wysokości załadunku wynoszącej 1,2 m i nachylenia 20%:
(120 cm / 20) × 100 = 600 cm
---> W tym przypadku rampa musiałaby mieć co najmniej 6 metrów długości.
Przy takich rozważaniach należy koniecznie wziąć pod uwagę nie tylko czystą długość rampy, ale także obszar przed i po niej. Trzeba tam zaplanować wystarczająco dużo miejsca, aby zapewnić bezpieczne manewrowanie.
Jakie jest maksymalne nachylenie dla danej czynności?
Bez względu na to, czy chodzi o przewóz osób czy towarów, zgodnie z przepisami związków zawodowych maksymalne nachylenie ramp najazdowych i szyn przeładunkowych nie może przekraczać wartości 30% (odpowiada to stosunkowi ok. 1:3,33). Odpowiada to kątowi ok. 17°. Należy przy tym zauważyć, że w przypadku nachylenia między 12,5% a 30% stosuje się specjalne wymagania dotyczące antypoślizgowości.
W przypadku podjazdów dla wózków inwalidzkich lub ramp przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych zastosowanie mają szczegółowe wymagania dotyczące nachylenia. Orientacyjnie nie powinno być ono większe niż 6%, przy czym – w zależności od warunków ogólnych (napęd elektryczny lub podobne) – dopuszczalne są inne stopnie nachylenia.
Ustawy i regulacje
Jakie przepisy obowiązują dla ramp najazdowych dla osób niepełnosprawnych?
W przypadku zastosowania z podjazdów dla wózków inwalidzkich należy zawsze czynić rozróżnienie między obszarami publicznymi a prywatnymi, ponieważ w obszarach publicznych obowiązują różne zasady i wytyczne, w szczególności w odniesieniu do nachylenia.
Poniżej podajemy niektóre założenia dla dostępu bez barier dotyczące ramp najazdowych w sektorze publicznym, budownictwie czynszowym itp:
- Nachylenie podjazdu dla wózków inwalidzkich nie może przekraczać 6%.
- Nachylenie poprzeczne rampy jest niedozwolone.
- Szerokość użytkowa rampy musi wynosić co najmniej 120 cm.
- Jeżeli rampa nie jest ograniczona z boku ścianą, po obu jej stronach muszą znajdować się krawędzie lub odbojniki o wysokości co najmniej 10 cm.
- Po obu stronach rampy, na wysokości 85 – 90 cm, muszą być dostępne poręcze o średnicy 3 – 4,5 cm.
- Maksymalna długość przejazdu po rampie nie może przekraczać 6 m. Jeśli rampa ma być dłuższa, między obiema częściami musi znajdować się platforma pośrednia lub spocznik o długości 150 cm.
- Przed i po rampie dla wózków inwalidzkich musi znajdować się obszar manewrowy lub strefa ruchu, według wytycznych jej wymiary to 150 x 150 cm.
- Na końcu rampy nie można montować schodów prowadzących w dół.
- Na zewnątrz pochylnie dla wózków inwalidzkich powinny być wyposażone w drenaż, a wszystkie powierzchnie powinny być antypoślizgowe.
Poniżej znajdują się zalecenia dotyczące zastosowania podjazdów dla wózków inwalidzkich w obszarach prywatnych, zwłaszcza w odniesieniu do nachylenia:
Ponieważ maksymalne nachylenie wynoszące 6% zwykle wymaga bardzo długiego podjazdu, pod pewnymi warunkami rampa dla wózków inwalidzkich w obszarach prywatnych może być bardziej stroma. Poniższe wartości orientacyjne dla nachylenia rampy stanowią jednak tylko zalecenia i wartości empiryczne bez podstawy prawnej:
- 6% dla wózków napędzanych siłą mięśni
- 6 – 10% dla wózków napędzanych siłą mięśni dla osób o dużej sile ramion
- 12 – 20% dla wózków pchanych przez jedną osobę
- 20% dla wózków napędzanych za pomocą silnika
Przy wyborze właściwego nachylenia należy więc zawsze brać pod uwagę siłę i sprawność użytkownika wózka inwalidzkiego lub osoby pchającej, a także typ wózka.
Ważne jest również ograniczenie do minimum możliwego ryzyka przewrócenia się użytkownika wózka inwalidzkiego. Zależy ono od takich czynników jak budowa ciała użytkownika wózka inwalidzkiego oraz sposobu napędu wózka i metody pokonywania rampy (np. w dół na tylnych kołach). Dlatego i tu obowiązuje zasada: W razie wątpliwości lepiej jest zdecydować się na dłuższą rampę. Zwiększa to nie tylko komfort dla wszystkich użytkowników, ale także bezpieczeństwo.
Wyposażenie
Jakie są warianty wyposażenia i dodatkowe funkcje ramp wjazdowych i szyn załadowczych?
Z ochronną krawędzią, z uchwytem składanym, mobilnym, stacjonarnym lub bez niego, z możliwością regulacji wysokości lub nie – poznali już Państwo wiele aspektów, które odgrywają rolę przy zakupie rampy. Tym, który chcemy jeszcze omówić bardziej szczegółowo, jest powierzchnia. Do wyboru jest wersja zamknięta lub otwarta, przy czym otwarta nadaje się szczególnie do użytku na zewnątrz, gdyż pozwala odprowadzać zanieczyszczenia, wodę itp. Zazwyczaj mogą Państwo wybrać spośród następujących możliwości:
- Powierzchni podobnej do siatki
- Powierzchni dziurkowanej
- Powierzchni frezowanej
- Powierzchni z ochroną antypoślizgową lub antypoślizgową
Do kogo mogę się zwrócić w razie wątpliwości?
Co za pytanie… Do nas, oczywiście! Ostatecznie każde zastosowanie ramp najazdowych i szyn przeładunkowych jest indywidualnym przypadkiem, dlatego też zawsze należy znaleźć idealny produkt odpowiadający indywidualnym wymaganiom i warunkom ramowym. Zatem prosimy o kontakt. Można do nas zadzwonić na numer +48 22 623 03 42, przesłać mail na adres kaiserkraft@kaiserkraft.pl albo zgłosić się do nas za pomocą formularza kontaktowego! Będziemy zachwyceni, mogąc Państwu pomóc!