Panta rhei, wszystko płynie – dotyczy to również przepływu towarów

2020/05/13

Dobrze zintegrowane wewnętrzne procesy transportu materiałów to decydujące czynniki, które przyczyniają się do sukcesu płynności produkcji.

Kierowanie się w przypadku procesów transportowych filozofią Heraklita, zgodnie z którą „wszystko płynie“, nie jest niczym błędnym. Bowiem tylko wówczas, gdy wewnątrzzakładowe procesy transportowe przebiegają bez zakłóceń, uzyskuje się w odpowiednim czasie oczekiwane rezultaty.

A kiedy wszystko płynie, tak jak powinno, mogą Państwo również dysponować nowymi produktami: przykładowo inteligentnymi urządzeniami transportowymi, które wyznaczają nowe, jeszcze wydajniejsze standardy transportu z punktu A do punktu B, tak aby zapewnić jeszcze większą płynność.

Drogi transportowe są tak różnorodne jak materiały lub towary, które mają być po nich transportowane. Mogą być szerokie i wąskie, krótkie i długie, często lub rzadko używane… Jak to już bywa z naturą rzeczy, również w tym przypadku diabeł tkwi w szczegółach, jeśli chodzi o zapewnienie dobrze dopasowanego i zintegrowanego wewnętrznego transportu materiałów. Na przeszkodzie często stoi na przykład duże natężenie ruchu, nieskonsolidowany transport, złożone procesy przepakowywania lub po prostu niewłaściwa „flota“. Zawsze trzeba znaleźć odpowiednie rozwiązanie.

Jednym z głównych zadań firmy jest uzyskanie optymalnej synchronizacji wszystkich procesów w zakresie dostaw materiałów w ramach logistyki wewnętrznej. Jednym z najważniejszych czynników jest w tym przypadku wykorzystywany sprzęt transportowy i jego „rozkład jazdy“.

Przechodząc do konkretów: nie ma niestety jednego rozwiązania, które byłoby odpowiednie do wszystkich wymagań w magazynie lub w innych obszarach roboczych, do wszystkich dróg transportowych i do wszystkich transportowanych towarów.

Które urządzenia transportowe zapewnią zatem optymalny przepływ towarów?

Pociągi logistyczne. Pociąg logistyczny składa się z ciągnika, tzw. urządzenia do transportu poziomego, oraz z co najmniej jednej przyczepy i doskonale nadaje się do częstego dostarczania małych ilości do miejsc zapotrzebowania, poprawiając przepływ materiałów i skracając czas tego procesu.

Środki transportu takie jak pociąg logistyczny mają zasadnicze znaczenie w produkcji „dokładnie na czas“ (JIT) oraz w produkcji „w określonej kolejności“ (JIS); ciągniki transportują – przez fabrykę, szpital, magazyn meblowy lub magazyn napojów – układy wagonów, które są odpowiednio wyposażone zgodnie z wewnętrznymi wymogami. Dzięki temu przewożą one najróżniejsze materiały sprawnie, szybko i bezpiecznie, a także zastępują wózek widłowy.

To jeszcze nie wszystko: dzięki tak rytmicznie zorganizowanemu zaopatrzeniu minimalizuje się również puste przejazdy, ponieważ różne towary można transportować razem.

Logistyka wewnątrzzakładowa wt$

Zestawienie najważniejszych zalet pociągów logistycznych.

  • Większa wydajność transportu w porównaniu z wózkami widłowymi
  • Łączenie przejazdów transportowych
  • Dostawy bez wózków widłowych: redukcja wypadków związanych z transportem
  • Lean Production
  • Zmniejszenie natężenia ruchu
  • Redukcja kosztów osobowych
  • Zwiększona przejrzystość i wydajność procesów
  • Niskie koszty utrzymania
  • Skrócony czas uzupełniania materiałów
  • Zmniejszenie zapasów na liniach produkcyjnych
  • Zwiększone bezpieczeństwo dostaw na linie produkcyjne i montażowe

Który system pociągów logistycznych będzie dla mnie odpowiedni?

Zanim włączą Państwo pociągi logistyczne do swoich procesów wewnątrzzakładowych, należy wziąć po uwagę, że nie wszystko sprawdza się równie dobrze na wszystkich trasach. Dlatego należy zawsze zacząć od przeglądu dotychczasowych i planowanych zadań. Z kolei na etapie planowania i podejmowania związanej z tym decyzji dotyczącej systemu transportowego, który będzie odpowiadał Państwa potrzebom, rozstrzygająca będzie odpowiedź na następujące pytania:

  • Jakie nośniki ładunków są w Państwa dyspozycji i mają być transportowane?
  • W jaki sposób ma odbywać się transport danego nośnika ładunku?
  • Jakie wymiary i jaki ciężar mają nośniki ładunków?
  • Jak duży jest całkowity ciężar w stanie załadowanym?
  • Czy przejścia są wystarczająco szerokie, by zapewnić bezproblemowy załadunek i rozładunek?
  • Czy konieczne są przejazdy po wzniesieniach lub rampach? Jeśli tak, jak duże jest wzniesienie?
  • Czy konieczne jest dostosowanie procesów roboczych?
  • Czy planowany jest ruch jednokierunkowy, czy też przewiduje się również zmiany kierunku ruchu?
  • Jakie są właściwości podłoża?
  • Czy pociąg logistyczny będzie obsługiwał wyłącznie ruch wewnątrzzakładowy, czy też będzie stosowany również w obszarze zewnętrznym?
  • W jakich odstępach czasu będą potrzebne materiały?
  • Czy istnieją specjalne wymogi odnośnie do transportu Państwa nośników ładunków, np. dotyczące wnikania brudu, zdolności odprowadzania ładunków elektrostatycznych, zabezpieczenia ładunku?
Logistyka wewnątrzzakładowa wt$

Na tej podstawie mogą Państwo określić optymalne drogi transportowe, dokonać logicznego przyporządkowania pojazdów do dróg, zaplanować tworzenie tras w sposób oszczędzający zasoby i moce produkcyjne, a także wybrać system pociągów logistycznych, który spełni Państwa oczekiwania. W następujących sytuacjach wskazana jest jednak ostrożność – te całkiem duże pociągi logistyczne mają bowiem swoje ograniczenia.

Ograniczenia techniczne

Pociągi logistyczne nie są rozsądnym ani nawet możliwym rozwiązaniem, jeśli przewożone towary są zbyt duże lub zbyt ciężkie dla najpopularniejszych systemów. Również czynniki zewnętrzne, takie jak nierówne lub zbyt wąskie drogi lub dostęp do stacji załadunku i rozładunku, mogą potwierdzać ograniczenia tego rozwiązania.

Ograniczenia ekonomiczne

Również z ekonomicznego punktu widzenia pociąg logistyczny nie zawsze jest opłacalną opcją. Przykładowo przy niewielkich odległościach lub przy dużym zapotrzebowaniu na materiały, w przypadku których nie ma konieczności grupowania. W takiej sytuacji niekiedy duże wydatki związane z zestawieniem pociągu logistycznego nie są opłacalne. Transport za pomocą stertowników lub zainstalowanej na stałe technologii transportu w postaci przenośników rolkowych jest wówczas bardziej ekonomicznym rozwiązaniem.

Z Amazonu bezpośrednio do magazynu napojów w Bodenheim na lewym brzegu Renu.

Logistyka wewnątrzzakładowa wt$

W dużych magazynach, jakimi dysponuje przykładowo największa na świecie firma wysyłkowa, używa się również dużych ciągników z przyczepami, które mogą przewozić liczne ładunki, aby transportować poszczególne elementy z punktu A do punktu B. Te duże urządzenia transportowe nie zawsze są jednak praktyczne: w magazynie napojów w Bodenheim na lewym brzegu Renu lub w salonie meblowym w Brunszwiku miałyby one niewiele miejsca lub musiałyby znacznie rzadziej transportować towary.

W takich miejscach znacznie lepiej sprawdzą się mniejsze ciągniki z przyczepami. W tego rodzaju miniciągnikach nie ma miejsca siedzącego ani stojącego dla operatora, lecz wszelkie manewry jak pchanie, ciągnięcie bądź prowadzenie i sterowanie wykonywane są ręcznie. Nie jest to jednak powód do zmartwień; siła mięśni nie jest potrzebna, gdyż główną lub najcięższą pracę przejmuje zintegrowany napęd jezdny. Pracownicy mogą wygodnie iść obok miniciągnika i na trasie łatwo nim manewrować. W ten sposób można również łatwo i bezpiecznie transportować towary na krótkich i równych odcinkach, nawet w najmniejszych pomieszczeniach.

Rozwiązania w postaci miniciągników – dzięki kompaktowej konstrukcji – idealnie nadają się również do uzupełniania towarów na produkcji lub w supermarketach, a także do transportu na lotniskach i w szpitalach. Ponadto wózki lub przyczepy można również łatwo wymieniać, co umożliwia szybką i elastyczną zmianę wykonywanych zadań. Ze względu na niewielki ciężar ciągniki te sprawdzą się również na antresolach. Niekiedy mogą być także używane na zewnątrz, na przykład gdy trzeba przetoczyć przyczepę samochodową.

Nie trzeba być dużym, by być dobrym lub silnym.

Jeśli decydującymi kryteriami są „rozmiar“ i elastyczność, mamy dla Państwa przykład: elektryczny ciągnik klasy premium, którego – między nami mówiąc – już od dłuższego czasu sami używamy w magazynie i który spełnia nasze oczekiwania. Również Państwu oferujemy ciągnik TAKKTOR T2000 od kaiserkraft. Ten prowadzony dyszlem ciągnik elektryczny wyposażony jest w zaczep i ładowarkę, a jego nośność sięga 2000 kg. A co najważniejsze: do jego obsługi nie potrzeba żadnego prawa jazdy.

Zachęcamy do bliższego zapoznania się z naszym rozwiązaniem, które łączy w sobie siłę i prędkość ciągnika elektrycznego, a także wszystkie właściwości naszych wózków – a to wszystko, by zapewnić łatwiejszą obsługę materiałów na zwężonych drogach przejazdu.

Łącząc nasz ciągnik elektryczny z wózkami przystosowanymi do konkretnych zadań, możemy również zaoferować Państwu rozwiązania stworzone z myślą o indywidualnych potrzebach. Jeśli są Państwo zainteresowani tym tematem, prosimy o kontakt – zawsze chętnie służymy radą.