Wstecz
Poradnik zakupowy na temat ergonomii

W taki sposób należy podnosić, przenosić i ciągnąć przedmioty

Jedna skrzynka tu, jedna tam i wieczorny powrót do domu z bólem pleców. Tak wygląda codzienność wielu osób pracujących w magazynie, przy produkcji i na budowie. Pewnego dnia coś „pęka“ i pierwszy dysk w kręgosłupie odmawia posłuszeństwa. Grozi to ograniczeniem możliwości poruszania się, wypadkami przy pracy czy nawet niezdolnością do pracy.

Nie musi tak być. Tutaj pokazujemy,

  • dlaczego niewłaściwe podnoszenie, ciągnięcie i noszenie jest tak niebezpieczne,
  • jak należy przemieszczać ciężary, żeby nie zaszkodzić plecom, oraz
  • jakie wyposażenie może być przy tym pomocne.

Jak nieodpowiednia postawa obciąża kręgosłup

Kręgosłup to nasza centralna podpora oraz cud techniki. Składa się on z 24 ruchomych kręgów, licznych ścięgien i mięśni oraz krążków znajdujących się między kręgami. Wypełnione płynem krążki międzykręgowe amortyzują uderzenia i obciążenia oraz sprawiają, że kręgosłup pozostaje elastyczny.
Wskutek powtarzających się znacznych obciążeń krążki międzykręgowe stają się często niższe i tracą elastyczność. Mogą wystąpić dalsze symptomy zużycia, silne bóle oraz ograniczenia możliwości poruszania się. A jeden niewłaściwy ruch, po którym nagle pojawia się ból, który już nie mija, to najczęściej tylko kropla, która przelewa czarę.

Pozorne drobnostki mają w tym procesie bardzo duże znaczenie. Dotyczy to przede wszystkim sposobu, w jaki coś podnosimy lub nosimy. Bowiem obciążenie krążków międzykręgowych jest bardzo mocno zależne od postawy.

Jak duże są ro różnice, pokazuje poniższa grafika:

Poradnik zakupowy na temat ergonomii 619

Instrukcja podnoszenia, noszenia i ciągnięcia

Gdy coś podnosimy, niesiemy czy ciągniemy, najważniejszy jest sposób, w jaki to robimy. Stosując się do niniejszych wskazówek, można znacznie zredukować obciążenie i zapobiec kontuzjom.
Prawidłowe podnoszenie – ikona

Prawidłowe podnoszenie

  • Należy stanąć jak najbliżej podnoszonego przedmiotu. Najlepiej, gdy znajduje się on między stopami.
  • Schylić się z wyprostowanymi plecami, wysuwając pośladki do tyłu. Kolana należy zginać maksymalnie pod kątem 90 stopni i nie dopuścić do wygięcia pleców.
  • Naprężyć mięśnie pleców i brzucha. W ten sposób kręgosłup zostaje ustabilizowany.
  • Ciężar należy podnosić równomiernie, nie gwałtownie. Należy pamiętać o tym, żeby nie skręcić kręgosłupa.
  • W taki sam sposób należy odkładać ciężary.


Ważne:
Należy wcześniej sprawdzić, czy są Państwo w stanie lub powinni samodzielnie podnosić dany ciężar. W przypadku wątpliwości należy skorzystać z pomocy. Wspólne noszenie ciężarów jest zdrowsze.

Poradnik zakupowy na temat ergonomii est

Prawidłowe noszenie

  • Przenoszony ciężar powinien znajdować się jak najbliżej ciała.
  • Należy pamiętać o prostej postawie ciała i unikać lordozy.
  • Wiele przedmiotów najlepiej rozłożyć równomiernie na obie ręce. Noszenie ciężarów z jednej strony jest zabójcze dla krążków międzykręgowych.


Ważne:
Przy przenoszeniu na dłuższych odcinkach należy robić przerwy.

Poradnik zakupowy na temat ergonomii est

Prawidłowe ciągnięcie i przesuwanie

  • Należy zachować wyprostowaną postawę. Także podczas przesuwania należy pochylać korpus do przodu tylko nieznacznie.
  • Należy unikać gwałtownych ruchów i nadmiernego wyciągania rąk. Najlepiej jest złapać luźno uchwyt wózka podnośnikowego lub platformowego na wysokości klatki piersiowej.
  • Jeśli jest możliwość wyboru, należy wybrać przesuwanie. Mniejsze jest wtedy ryzyko skręcenia górnej części ciała.


Ważne:
Optymalna postawa pomaga tylko w ograniczonym zakresie, jeśli wózek jest przeładowany i/lub załadowany niesymetrycznie.

Mniej znaczy więcej – porady dotyczące maksymalnej wagi

Poradnik zakupowy na temat ergonomii wt$

Wiele czynników ma wpływ na to, ile można unieść bez zbytniego obciążania kręgosłupa. Takimi czynnikami są na przykład wiek i stan mięśni, ale także postawa, możliwości uchwycenia, czas trwania i częstotliwość wykonywania czynności. Znaczenie może mieć nawet stan podłoża.

Wyraźnie określone ograniczenia obowiązują tylko w odniesieniu do grup osób wymagających specjalnej ochrony takich jak kobiety ciężarne. Jednakże w przypadku ręcznego manipulowania ciężarami pracodawcy muszą przestrzegać regulaminu postępowania z ciężarami i między innymi przeprowadzić analizę zagrożeń.

Do obliczenia wartości granicznej lub wartości ryzyka stosuje się tak zwaną metodę wskaźników kluczowych. Obok ciężaru przedmiotu uwzględnia ona także postawę i wykonywany przez osobę ruch.

Podstawowa zasada: mniej znaczy więcej. Szczególnie przy podnoszeniu i noszeniu zmniejszenie ciężaru na pewno nie będzie błędem.

Wyćwiczone mięśnie wytrzymują więcej

Niektóre kręgosłupy wytrzymują więcej niż inne. Często zależy to od mięśni otaczających kręgosłup. Silne mięśnie stabilizują bowiem kręgosłup i sprawiają, że wytrzymuje on większe obciążenia. Przede wszystkim wyćwiczone mięśnie brzucha i pleców chronią przed bólami i kontuzjami.
Jest to kolejny dowód na to, że codzienne przesiadywanie na kanapie po pracy nie jest dobrym pomysłem. Lepszym rozwiązaniem jest regularne uprawianie sportów korzystnych dla pleców, na przykład:

  • ukierunkowany trening siłowy,
  • joga,
  • jazda na rowerze,
  • pływanie.


Trudno jest Państwu znaleźć czas w codziennym rozkładzie dnia na dłuższe jednostki treningowe? Już dziesięć minut gimnastykowania się dziennie działa cuda.
Informacje o tym, w jaki sposób przedsiębiorstwa mogą wspierać dobrą kondycję swoich pracowników i na co należy w tym kontekście zwrócić uwagę, znajdą Państwo w naszym tekście „Droga do firmowego klubu fitness“.

Proszę pamiętać: decydujące znaczenie ma równomierny trening muskulatury. W przeciwnym razie pogłębia się nierównowaga mięśniowa. To z kolei jest czynnikiem zwiększającym ryzyko bólów i kontuzji.

Poradnik zakupowy na temat ergonomii wt$

Służymy pomocą – sprzęt do podnoszenia i przemieszczania ciężarów

Przy przemieszczaniu ciężarów najlepiej ująć sobie roboty. Należy zacząć od tego, aby ciężkie przedmioty przenosić we dwójkę. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest użycie środków pomocniczych.

Do codziennego podnoszenia i przemieszczania ciężarów oferujemy na przykład następujące urządzenia:

Można uniknąć nawet ciągnięcia i pchania. Wózki i podnośniki z napędem elektrycznym są sterowane przez naciśniecie guzika. Wystarczy minimalny nakład siły – to najlepsza alternatywa dla transportu ręcznego. Państwa kręgosłup będzie Państwu wdzięczny.

Na koniec: porady dotyczące ochrony wzroku, ochrony słuchu i zapewnienia świeżego powietrza

W codziennej pracy obciążenia dotykają nie tylko kręgosłup. Ciężko pracują także oczy i uszy. Wysokie temperatury i słabej jakości powietrze obniżają koncentrację, zwiększają liczbę popełnianych błędów i mogą powodować choroby.

Dlatego zamieszczamy jeszcze kilka porad, w jaki sposób można chronić narządy zmysłów i poprawić klimat na stanowisku pracy.

Poradnik zakupowy na temat ergonomii est

Ochrona oczu

  • Podczas pracy z monitorami należy zachować odstęp 50 – 80 cm od ekranu.
  • Wysokiej jakości, niemigoczące monitory pomagają chronić oczy.
  • Należy pamiętać o odpowiednio silnym, nieoślepiającym oświetleniu na stanowisku pracy z możliwością indywidualnego ustawienia.
  • Unikać odbijania się światła.


Ważne:
Wymogi dotyczące oświetlenia zmieniają się z wiekiem. Starsi pracownicy potrzebują silniejszego oświetlenia. Dzięki lampom ze ściemniaczami każdy będzie mógł odpowiednio ustawić światło.

Poradnik zakupowy na temat ergonomii est

Ochrona uszu

  • W szczególnie głośnym środowisku należy stosować profesjonalne środki ochrony słuchu, na przykład podczas obsługi głośnych maszyn.
  • Akustyczne stołowe ścianki działowe oraz płyty sufitowe osłaniają stanowiska pracy od hałasu.
  • W miarę możliwości należy unikać wytwarzania wielu dźwięków. Telefonowanie w głośnym otoczeniu to dla uszu wyczerpujące wykonywanie wielu zadań jednocześnie.


Ważne:
Oczy i uszy potrzebują czasu na odpoczynek. Regularne przerwy sprawią, że Państwa narządy zmysłów będą lepiej znosić obciążenia.

Poradnik zakupowy na temat ergonomii est

Poprawa klimatu w pomieszczeniu

  • Przy wysokich temperaturach należy używać wentylatorów lub urządzeń schładzających, aby zapobiegać zagrożeniom dla zdrowia spowodowanym wysoką temperaturą oraz wspomagać wydajność.
  • Oczyszczacze powietrza usuwają z powietrza substancje szkodliwe oraz cząstki takie jak pył.
  • W zależności od panujących lokalnie warunków nawilżacze lub osuszacze powietrza mogą pomóc w stworzeniu zdrowego klimatu w pomieszczeniu.


Ważne:
Przerwy spędzane na świeżym powietrzu dają możliwość odetchnięcia, a krótki spacer poprawia krążenie krwi.

Ćwiczenia relaksacyjne dla oczu

Wielogodzinne wpatrywanie się w ekran lub praca przy drobnych podzespołach, długie patrzenie na krótkie odległości – wszystko to męczy oczy. Wykonując co pewien czas ćwiczenia relaksacyjne, można zapobiec przeciążeniom:

  • Co pewien czas należy na chwilę zamknąć oczy.
  • Należy spojrzeć na przedmioty znajdujące się w różnych odległościach.
  • Ułożyć opuszki kciuków na skroniach. Następnie palcami wskazującymi masować górne krawędzie oczodołów od wewnątrz do zewnątrz.
  • Przewracanie oczami co jakiś czas rozluźnia mięśnie.