Kliny

Dzięki klinom pod koła samochód ciężarowy stoi bezpiecznie i można go spokojnie załadować lub rozładować. Dokonując wyboru, należy zwrócić uwagę na wymogi prawne, tak aby klin był dokładnie dopasowany do danego pojazdu.

W kategorii Kliny oferujemy Państwu produkty następujących marek: eurokraft pro.

Marka
Rodzaj produktu
Zrównoważony rozwój
Istotne
Liczba artykułów: 6

Kliny pod koła do samochodów ciężarowych i dostawczych – i auto stoi na baczność



Wystarczy wyłączyć silnik, zaciągnąć hamulec ręczny i już pojazd transportowy stoi bezpiecznie? Prawodawca ma na ten temat inne zdanie i dlatego wprowadził obowiązek stosowania w logistyce transportu klinów pod koła. Miał przy tym rację: podczas załadunku i rozładunku towarów lub na bardzo nierównych podłożach samochód zaczyna się toczyć szybciej, niż byśmy chcieli. Kliny pod koła to szybki i łatwy w zastosowaniu środek zaradczy.



Ile klinów pod koła i jakiego rodzaju należy ze sobą wozić?



Wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej co najmniej 4 tony muszą mieć na wyposażeniu kliny pod koła. Kliny są również obowiązkowe w przypadku każdej dwuosiowej przyczepy ważącej co najmniej 750 kg. Dla ciągnika siodłowego wymogiem są dwa kliny pod koła oraz dwa dodatkowe kliny pod każdą przyczepę lub naczepę.



Zasadniczo nominalny rozmiar klina musi odpowiadać średnicy koła, a sam klin musi być łatwo dostępny w odpowiednim uchwycie, a jednocześnie bardzo mocno zakotwiczony.



Zgodnie z tym rozporządzeniem samochody ciężarowe podlegają również kontroli. W przypadku stwierdzenia wad materiałowych lub nieodpowiedniej liczby klinów pod koła odpowiedzialność za to w pierwszej kolejności ponosi kierowca – tak jak w przypadku zabezpieczenia ładunku.



Dlatego też należy zawsze instruować kierowców, by przed wyjazdem sprawdzali zabezpieczenia ładunku zgodnie z przejrzystą listą kontrolną. W sytuacjach kryzysowych pozwala to zaoszczędzić niemałe koszty i opóźnienia w dostawie.



Tworzywo czy metal: Jaki materiał klinów pod koła wybrać?



Oba warianty mają swoje zalety i wady. Tworzywo jest bardzo przyjazne dla opon i dróg oraz niedrogie. Jednak nośność i odporność tego materiału są ograniczone. Wyższość nad tworzywem wykazuje w tym przypadku metal, który jest jednak znacznie droższy i stanowi większe obciążenie dla dróg i opon.



Jak zawsze w przypadku zabezpieczania ładunku: należy bacznie przyjrzeć się przepisom i wybrać kliny pod koła, które są dokładnie dopasowane do pojazdu i obciążenia. W przypadku bardzo małych samochodów osobowych lub dostawczych wystarczającym rozwiązaniem są zazwyczaj kliny pod koła z tworzywa; dla ciągników siodłowych zasadniczo jedynym słusznym wyborem jest metal.