Moderacja

2020/06/01

Jak zaciekawić słuchaczy?

Każdy początek jest trudny

Pośpiesznie przesuwa kartki tu i tam, w górę, to znowu w dół, teraz ponownie do przodu. Nerwowo sięga do torby i wygrzebuje z niej marker. Teraz jeszcze podkreślanie, zaznaczanie, wypunktowywanie. Piotr jest dobry w swoim fachu. Jest jedno ale. Z trudem przychodzi mu przekazywanie swojej wiedzy innym w zrozumiały sposób.

Jak zacząć prezentację? Jak zainteresować swoich słuchaczy?

Wiemy, że istnieją naprawdę dobre materiały do prezentacji, za pomocą których łatwo jest zwizualizować omawiane zagadnienie. Wiemy jednak również, że pomoce te nie robią jeszcze z nikogo supermoderatora. Dlatego też chcielibyśmy, aby dostali Państwo u nas wszystko co niezbędne do udanej prezentacji: do tego zestawu należą zarówno produkty z naszego sklepu, jak i środki stylistyczne i przykłady z praktyki.

Moderacja wt$

Najgorszy scenariusz

Czyli czego unikać

Piotr widocznie nie zna jeszcze odpowiedzi na postawione przez nas powyższe pytania. Pokazuje nam, jak w żadnym razie nie może to wyglądać: rozpoczyna o wiele za długim cytatem bez związku z rzeczywistym tematem. Używa niemal wyłącznie fachowej terminologii, która nie jest zrozumiała dla wszystkich słuchaczy. Odczytuje długi tekst prosto ze slajdu w PowerPoint.

A przy tym nie zauważa, że jego słuchacze przysypiają. 

Moderacja wt$

Najlepszy scenariusz

Jak rozpocząć wystąpienie.

1. Wprowadzenie

Jeśli koniecznie chcą Państwo z góry zapowiedzieć, o czym będą mówić, należy podzielić przemowę na trzy proste części: problem, pomysł, rozwiązanie.

"Nasz system zarządzania towarami jest przestarzały. Wybraliśmy zatem i porównaliśmy najlepsze rozwiązania alternatywne. Jeden system okazał się przy tym wyraźnym zwycięzcą i dziś zaprezentuję Państwu, dlaczego."

2. Element zaskoczenia

Jeśli będą Państwo zaskakiwać, szybko zyskają Państwo uwagę wszystkich słuchaczy.

  • Prowadźcie Państwo dialog ze swoją publicznością, zadawajcie pytania lub zachęcajcie słuchaczy, by dodali coś od siebie do omawianego tematu. "Jak radzą sobie Państwo ze swoim systemem zarządzania towarami? Czy jest coś, co chcieliby Państwo ulepszyć?" Biała tablica lub flipchart świetnie nadają się do zapisywania wszelkich pomysłów uczestników, zwłaszcza jeśli później będą Państwo wracać w swoim wystąpieniu do tych zagadnień, by w ten sposób pokazać, że mieli Państwo takie same przemyślenia.
  • Pobudźcie Państwo wyobraźnię: "Proszę sobie wyobrazić, że żyją Państwo w XXII w. Jak Państwa zdaniem będziemy w przyszłości zamawiać i sprzedawać towary?" Zanim zaprezentują Państwo swoje rozwiązania, słuchacze mają możliwość aktywnego uczestnictwa, a także zastanowienia się nad tematem.
  • Zszokujcie Państwo "najgorszym scenariuszem": "Jeśli dziś nie zmienimy naszego systemu, najpóźniej za pięć lat nasze obroty zmniejszą się o połowę." Jeśli nie nastąpiło to wcześniej, od teraz dla każdego powinno być jasne, że Państwa temat jest palący i ważny.
Moderacja wt$

3. Obietnica

Obietnic trzeba dotrzymywać. Jeśli jest to możliwe, obiecywanie to dobra rzecz: "Po tym wykładzie będą Państwo mieli ochotę od razu zacząć pracę z naszym nowym systemem!" Jeśli obietnicy nie można dotrzymać, nie można jej również składać.

4. Zdanie wstępne

Rozpocznijcie Państwo od głównej tezy. Przykładowo w 2007 r. Steve Jobs w ten sposób zapowiedział pierwszego iPhone'a: "Dziś Apple na nowo wynalazł telefon." Tego rodzaju zdania wstępne mają charakter nagłówka, który zawiera w sobie całą tematykę prezentacji.

Podrasuj swoje wystąpienie

Środki, które pomogą osiągnąć cel.

Piotr naprawdę nie jest urodzonym mówcą. Oprócz fachowej gadaniny i wielu "yyy" i "eee" plącze się często, gdy ma do czynienia z przymiotnikami, tworzeniem rzeczowników oraz ze zdaniami wielokrotnie złożonymi. Gdyby przyswoił sobie kilka prostych środków stylistycznych, jego słuchacze byliby mniej znudzeni.

Państwo również nie muszą być wybitnymi moderatorami, aby pracować według poniższych reguł:

Moderacja wt$

1. Krótko i zwięźle

Postarajcie się Państwo, aby zdania wprowadzające miały nie więcej niż 150 znaków! Im są one krótsze i bardziej zwięzłe, tym łatwiej będzie Państwu i Państwa publiczności je zapamiętać. Krótkie zdania można również szybko zanotować na papierze lub białej tablicy. "Nasze przedsiębiorstwo musi być nadal konkurencyjne. Poznajcie zatem Państwo system zarządzania towarami, który jest systemem przyszłości!"

2. Problem i rozwiązanie

Konkurencyjne przedsiębiorstwa, zła sytuacja gospodarcza lub problemy techniczne. Czy to są sprawy, które muszą Państwo poruszyć? Należy więc tego dokonać w sposób plastyczny i obrazowy. Zademonstrujcie Państwo, jakie negatywne skutki mogą powodować tacy "przeciwnicy", i pozwólcie, by Państwa rozwiązanie ukazało się wszystkim jako prawdziwy "bohater".
Przykładowo dla Willy'ego Brandta jeszcze przed pewnym końcem NRD takim przeciwnikiem był pamiętny mur: "Berlin będzie żył, a mur runie. Zresztą, drodzy przyjaciele, kawałek tej odrażającej budowli, dla mnie jej kawałek mógłby nawet pozostać jako historyczne monstrum." Dziś już wiemy, że to, co wówczas poruszono, to były prawdziwe kamienie.

3. Zalety i fakty

Techniczne szczegóły i procesy są oczywiście ważne, ale o wiele istotniejsze jest to, by wiedzieć, co one oznaczają dla Państwa słuchaczy. Zatem jeśli najpierw wyjaśnią Państwo, co publiczność będzie z tego miała, słuchacze będą chcieli również wiedzieć, jak dana rzecz funkcjonuje. Przedstawiane zalety powinny być przy tym stale widoczne, np. na flipcharcie lub przypięte na tablicy do przypinania.

4. 1, 2 i 3.

Instrukcje, które są podzielone na trzy części, łatwiej zrozumieć. Uwagę słuchaczy utrzymuje się zazwyczaj aż do trzeciej części.
Zasadę trzech części zastosował niegdyś Steve Jobs, wprowadzając na rynek iPhone'a: "Dziś przedstawiamy trzy rewolucyjne produkty." W rzeczywistości był to tylko jeden produkt z trzema funkcjami, ale te trzy funkcje każdemu zapadły w pamięć: słuchanie muzyki, telefonia komórkowa, surfowanie po Internecie. Tak narodził się smartfon.

5. Sprzedaż i marzenia

Sprzedawajcie Państwo marzenia! Nie sprzedajecie bowiem nowego systemu zarządzania towarami, lecz obietnicę łatwiejszych procesów zamawiania, większych obrotów lub gromadzenia większych ilości danych.

6. Tekst i obraz

Zrezygnujcie Państwo z powtórzeń. Lepiej wykorzystać pasujące obrazy, które zapadają w pamięć. Ponadto do przedstawienia słów kluczowych, punktów omawianego zagadnienia i zalet można użyć ścianek do prezentacji. Jeśli często przygotowują Państwo prezentacje, dobrym pomysłem będzie zakup walizki do prezentacji, tak aby wszystkie niezbędne materiały zawsze były szybko w zasięgu ręki.

7. Dane liczbowe i porównania

Duże liczby nie zawsze są od razu zrozumiałe dla słuchaczy. Im większa liczba, tym ważniejsze jest znalezienie analogii lub porównań, które sprawią, że dane te zyskają znaczenie dla słuchaczy.
Heinz Smital z Greenpeace w swojej przemowie przeciwko wykorzystaniu energii atomowej dokonał następującego porównania: podniósł szklankę wypełnioną w trzech czwartych wodą i powiedział, że już taka ilość cezu-137 wystarczy, by skazić połowę powierzchni Niemiec.

8. Prosto i bezpośrednio

Należy unikać żargonu technicznego, skomplikowanych konstrukcji i licznych przymiotników. Dużo skuteczniejszy będzie jasny, prosty i bezpośredni język.

9. Emocje i pasja

Czy mają Państwo obrazki, filmiki lub anegdoty, które pasują do Państwa tematu i wywołują emocje? Radość, zachwyt lub wzruszenie? Zastosujcie je Państwo zatem w tej części prezentacji, która zawiera ważną informację. Zostanie ona wówczas powiązana z tą emocjonalną chwilą, która pozostaje w pamięci.

I jeszcze jedno.

Co dalej?

Trening czyni mówcę, myśli sobie Piotr. Chciałby, aby podczas prezentacji nigdy więcej nie przydarzyła mu się taka klapa, jak opisano wcześniej. Korzysta zatem ze środków stylistycznych, które uważa za najlepsze, i formułuje treść swojej kolejnej prezentacji. Ćwiczy wystąpienie przed lustrem, ćwiczy przed swoją rodziną, a w końcu jeszcze raz występuje na próbę przed kilkoma kolegami. Rozwija w ten sposób swój własny styl, a moderowanie zaczyna mu sprawiać przyjemność. Piotr działa tym samym spontanicznie według rady Steve'a Jobsa: "Bądź spragniony, bądź szalony!".