3 czynniki ryzyka dla zdrowia w miejscu pracy: powietrze, światło, hałas
Ciężkie powietrze w sali konferencyjnej, magazyn bez okien i utrzymujący się wysoki poziom hałasu w zakładzie produkcyjnym. Jak większość pracowników zapewne i Państwo spędzają dużą część czasu pracy w pomieszczeniach zamkniętych.
Ponieważ klimat w pomieszczeniu, światło i akustyka mają znaczący wpływ na wydajność pracy, a nawet mogą być szkodliwe dla zdrowia, jako element ergonomicznych warunków w miejscu pracy czynniki te mają kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o skuteczną ochronę zdrowia w Państwa firmie.
Poniżej podsumowaliśmy najważniejsze wymagania dotyczące stanowiska pracy, odnoszące się zwłaszcza do takich czynników jak powietrze, światło i hałas. Oprócz tego znajdą tu Państwo również odpowiednie produkty, dzięki którym można perfekcyjnie wyposażyć pomieszczenia biurowe, zapewniając w nich doskonałe warunki pod względem jakości i właściwości powietrza, oświetlenia i akustyki.
1. Klimat w pomieszczeniu
Na pierwszy rzut oka nie wydaje się, by „złe powietrze“ mogło wpływać na bezpieczeństwo pracy. To, czy powietrze, którym oddycha się w miejscu pracy, jest oficjalnie uznawane za „korzystne dla zdrowia“, zależy jednak od szeregu ważnych czynników o zdefiniowanych wartościach granicznych:
Temperatura
Jeśli temperatura jest zbyt wysoka lub zbyt niska, koncentracja i wydajność gwałtownie spadają. Optymalna temperatura w pomieszczeniu wynosi 19 – 20 °C dla lekkiej i średnio ciężkiej aktywności.
Wilgotność
Nadmierna wilgotność sprzyja powstawaniu pleśni, która może prowadzić do problemów zdrowotnych. Bardzo niska wilgotność powoduje wysuszenie błon śluzowych, co skutkuje problemami ze strony dróg oddechowych i większą podatnością na infekcje. Dopuszczalne wartości graniczne wilgotności względnej zależą od temperatury w pomieszczeniu i powinny wynosić od 55% do 70%.
Dynamika powietrza
Dynamika powietrza, czyli ruch powietrza w pomieszczeniu roboczym, powinna wynosić od 0,1 do 0,15 m/s. Jeśli wartość ta jest zbyt wysoka, mamy do czynienia ze szkodliwymi przeciągami. Jeśli ruch powietrza jest zbyt mały, w pomieszczeniu robi się duszno, co utrudnia oddychanie.
Inne czynniki
Podczas oceny jakości powietrza dużą rolę odgrywają również takie czynniki jak kurz, zanieczyszczenie nikotyną, stężenie CO₂ i obecność substancji szkodliwych. Ponadto należy wziąć pod uwagę promieniowanie cieplne, które może być generowane przez urządzenia lub być efektem upalnych letnich dni.
Produkty zapewniające doskonały klimat w pomieszczeniu
Przydatne informacje
Jeśli w danym budynku duża liczba pracowników ma ewidentnie takie same objawy, w tym problemy z oddychaniem lub drapanie w gardle, lecz trudno jest znaleźć ich przyczyny, mówi się o „syndromie chorego budynku“. W takiej sytuacji należy przeprowadzić obiektywną ocenę jakości powietrza lub dokonać pomiaru szkodliwych substancji.
2. Oświetlenie
Światło ma niezaprzeczalny wpływ na nasz biorytm: długotrwały brak odpowiedniej ilości światła może prowadzić do zmęczenia, obniżenia wydajności i spadku motywacji, z kolei większa ilość światła sprawia, że jesteśmy bardziej aktywni. Z pewnością każdy zna to zjawisko z okresu zimowego.
Podobne negatywne lub pozytywne skutki dla wydajności może mieć oświetlenie w miejscu pracy. Aby zapewnić odpowiednie warunki oświetleniowe na stanowisku pracy, należy zatem rozważyć kilka kwestii:
Światło dzienne
Stanowiska pracy powinny mieć dostęp do jak największej ilości światła dziennego; światło dzienne jest bowiem preferowanym rozwiązaniem w stosunku do oświetlenia wyłącznie światłem sztucznym. Stanowiska pracy najlepiej jest zatem organizować w pobliżu okien. Współczynnik światła dziennego powinien wynosić powyżej 2%.
Sztuczne oświetlenie
Natężenie oświetlenia w lampach wyrażone jest w luksach. W biurach i pomieszczeniach magazynowych minimalna wartość powinna wynosić 200 – 300 luksów, przy czym czynności takie jak czytanie, rysowanie lub korzystanie z komputera wymagają 500 – 700 luksów. W korytarzach lub strefach załadunku wystarczy minimalnie 100 luksów. W naszej ofercie znajdą Państwo odpowiednie oświetlenie do swojej firmy: odkryjcie Państwo już teraz szyte na miarę oświetlenie od ekspertów w tej dziedzinie. Do rozwiązań oświetleniowych firmy Waldmann.
Produkty do optymalnego oświetlenia w biurze
Uwaga
Bardzo jasne, bezpośrednie światło, odbicia lub ciągłe migotanie mogą osłabiać koncentrację, a nawet prowadzić do wypadków. Aby zapewnić bezpieczeństwo i ochronę zdrowia w miejscu pracy, w ocenie ryzyka należy uwzględnić również kąt padania i właściwości światła.
W naszym Poradniku dotyczącym oświetlenia stanowiska pracy kaiserkraft znajdą Państwo również przydatne informacje na temat właściwego oświetlenia różnych obszarów roboczych, takich jak magazyn, produkcja, biurko czy warsztat.
3. Akustyka
Drażniące dźwięki lub utrzymujący się wysoki poziom hałasu w miejscu pracy mogą zmniejszać zdolność koncentracji i reakcji, zwiększać skłonność do podejmowania ryzyka i ilość popełnianych błędów, a tym samym zmniejszać bezpieczeństwo podczas czynności manualnych. Ponadto uporczywy hałas powoduje stres i może mieć szkodliwe długofalowe skutki dla zdrowia (np. pogorszenie słuchu).
Zalecane maksymalne wartości natężenia hałasu w decybelach
W przypadku działań wymagających wysokiego poziomu koncentracji należy zapewnić maksymalną wartość 55 dB(A). Podczas wykonywania głównie zadań rutynowych nie wolno przekraczać 70 dB(A).
W obszarach, w których nie można uniknąć wysokiego poziomu hałasu (np. na produkcji lub w magazynie), należy przeciwdziałać narażeniu, stosując w ramach bezpieczeństwa i higieny pracy odpowiednie produkty do ochrony przed hałasem.
Punkt odniesienia – ile to decybeli?
Szept ma głośność około 30 dB(A), deszcz lub odgłosy lodówki – 50 dB(A), krzyk lub kosiarka to około 70 dB(A), a pilarka łańcuchowa lub muzyka dyskotekowa – 110 dB(A).
Ocena natężenia dźwięku i poziomu hałasu
Wysoki lub niski poziom dźwięku może być różnie odbierany przez różne osoby. Dlatego też kontrola miejsca pracy pod kątem hałasu pomaga oszacować natężenie dźwięku w miejscu pracy i określić przyczyny hałasu. Występujące podczas normalnej pracy dźwięki tła i dokuczliwy hałas powinny przy tym podlegać niezależnej ocenie przez co najmniej dwie osoby.
Produkty zapewniające idealną akustykę w Państwa biurze
Jesteśmy Państwa partnerem w organizowaniu zdrowego miejsca pracy
Ergonomia w miejscu pracy to zagadnienie, któremu poświęcamy szczególną uwagę. Jeśli potrzebują Państwo wsparcia przy wyborze odpowiednich środków, które zapewnią bezpieczeństwo pracy, lub ergonomicznych rozwiązań biurowych, mogą Państwo zawsze na nas polegać.