3 czynniki ryzyka dla zdrowia w miejscu pracy: powietrze, światło, hałas
Ciężkie powietrze w sali konferencyjnej, magazyn bez okien i utrzymujący się wysoki poziom hałasu w zakładzie produkcyjnym. Jak większość pracowników zapewne i Państwo spędzają dużą część czasu pracy w pomieszczeniach zamkniętych.
Ponieważ klimat w pomieszczeniu, światło i akustyka mają znaczący wpływ na wydajność pracy, a nawet mogą być szkodliwe dla zdrowia, jako element ergonomicznych warunków w miejscu pracy czynniki te mają kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o skuteczną ochronę zdrowia w Państwa firmie.
Poniżej podsumowaliśmy najważniejsze wymagania dotyczące stanowiska pracy, odnoszące się zwłaszcza do takich czynników jak powietrze, światło i hałas. Oprócz tego znajdą tu Państwo również odpowiednie produkty, dzięki którym można perfekcyjnie wyposażyć pomieszczenia biurowe, zapewniając w nich doskonałe warunki pod względem jakości i właściwości powietrza, oświetlenia i akustyki.
1. Klimat w pomieszczeniu
Na pierwszy rzut oka nie wydaje się, by „złe powietrze“ mogło wpływać na bezpieczeństwo pracy. To, czy powietrze, którym oddycha się w miejscu pracy, jest oficjalnie uznawane za „korzystne dla zdrowia“, zależy jednak od szeregu ważnych czynników o zdefiniowanych wartościach granicznych:
Temperatura
Jeśli temperatura jest zbyt wysoka lub zbyt niska, koncentracja i wydajność gwałtownie spadają. Optymalna temperatura w pomieszczeniu wynosi 19 – 20 °C dla lekkiej i średnio ciężkiej aktywności.
Wilgotność
Nadmierna wilgotność sprzyja powstawaniu pleśni, która może prowadzić do problemów zdrowotnych. Bardzo niska wilgotność powoduje wysuszenie błon śluzowych, co skutkuje problemami ze strony dróg oddechowych i większą podatnością na infekcje. Dopuszczalne wartości graniczne wilgotności względnej zależą od temperatury w pomieszczeniu i powinny wynosić od 55% do 70%.
Dynamika powietrza
Dynamika powietrza, czyli ruch powietrza w pomieszczeniu roboczym, powinna wynosić od 0,1 do 0,15 m/s. Jeśli wartość ta jest zbyt wysoka, mamy do czynienia ze szkodliwymi przeciągami. Jeśli ruch powietrza jest zbyt mały, w pomieszczeniu robi się duszno, co utrudnia oddychanie.
Inne czynniki
Podczas oceny jakości powietrza dużą rolę odgrywają również takie czynniki jak kurz, zanieczyszczenie nikotyną, stężenie CO₂ i obecność substancji szkodliwych. Ponadto należy wziąć pod uwagę promieniowanie cieplne, które może być generowane przez urządzenia lub być efektem upalnych letnich dni.
Produkty zapewniające doskonały klimat w pomieszczeniu
Przydatne informacje
Jeśli w danym budynku duża liczba pracowników ma ewidentnie takie same objawy, w tym problemy z oddychaniem lub drapanie w gardle, lecz trudno jest znaleźć ich przyczyny, mówi się o „syndromie chorego budynku“. W takiej sytuacji należy przeprowadzić obiektywną ocenę jakości powietrza lub dokonać pomiaru szkodliwych substancji.
2. Oświetlenie
Światło ma niezaprzeczalny wpływ na nasz biorytm: długotrwały brak odpowiedniej ilości światła może prowadzić do zmęczenia, obniżenia wydajności i spadku motywacji, z kolei większa ilość światła sprawia, że jesteśmy bardziej aktywni. Z pewnością każdy zna to zjawisko z okresu zimowego.
Podobne negatywne lub pozytywne skutki dla wydajności może mieć oświetlenie w miejscu pracy. Aby zapewnić odpowiednie warunki oświetleniowe na stanowisku pracy, należy zatem rozważyć kilka kwestii:
Światło dzienne
Stanowiska pracy powinny mieć dostęp do jak największej ilości światła dziennego; światło dzienne jest bowiem preferowanym rozwiązaniem w stosunku do oświetlenia wyłącznie światłem sztucznym. Stanowiska pracy najlepiej jest zatem organizować w pobliżu okien. Współczynnik światła dziennego powinien wynosić powyżej 2%.
Sztuczne oświetlenie
Natężenie oświetlenia w lampach wyrażone jest w luksach. W biurach i pomieszczeniach magazynowych minimalna wartość powinna wynosić 200 – 300 luksów, przy czym czynności takie jak czytanie, rysowanie lub korzystanie z komputera wymagają 500 – 700 luksów. W korytarzach lub strefach załadunku wystarczy minimalnie 100 luksów. W naszej ofercie znajdą Państwo odpowiednie oświetlenie do swojej firmy: odkryjcie Państwo już teraz szyte na miarę oświetlenie od ekspertów w tej dziedzinie. Do rozwiązań oświetleniowych firmy Waldmann.
Produkty do optymalnego oświetlenia w biurze
Uwaga
Bardzo jasne, bezpośrednie światło, odbicia lub ciągłe migotanie mogą osłabiać koncentrację, a nawet prowadzić do wypadków. Aby zapewnić bezpieczeństwo i ochronę zdrowia w miejscu pracy, w ocenie ryzyka należy uwzględnić również kąt padania i właściwości światła.
W naszym Poradniku dotyczącym oświetlenia stanowiska pracy KAISER+KRAFT znajdą Państwo również przydatne informacje na temat właściwego oświetlenia różnych obszarów roboczych, takich jak magazyn, produkcja, biurko czy warsztat.
3. Akustyka
Drażniące dźwięki lub utrzymujący się wysoki poziom hałasu w miejscu pracy mogą zmniejszać zdolność koncentracji i reakcji, zwiększać skłonność do podejmowania ryzyka i ilość popełnianych błędów, a tym samym zmniejszać bezpieczeństwo podczas czynności manualnych. Ponadto uporczywy hałas powoduje stres i może mieć szkodliwe długofalowe skutki dla zdrowia (np. pogorszenie słuchu).
Zalecane maksymalne wartości natężenia hałasu w decybelach
W przypadku działań wymagających wysokiego poziomu koncentracji należy zapewnić maksymalną wartość 55 dB(A). Podczas wykonywania głównie zadań rutynowych nie wolno przekraczać 70 dB(A).
W obszarach, w których nie można uniknąć wysokiego poziomu hałasu (np. na produkcji lub w magazynie), należy przeciwdziałać narażeniu, stosując w ramach bezpieczeństwa i higieny pracy odpowiednie produkty do ochrony przed hałasem.
Punkt odniesienia – ile to decybeli?
Szept ma głośność około 30 dB(A), deszcz lub odgłosy lodówki – 50 dB(A), krzyk lub kosiarka to około 70 dB(A), a pilarka łańcuchowa lub muzyka dyskotekowa – 110 dB(A).
Ocena natężenia dźwięku i poziomu hałasu
Wysoki lub niski poziom dźwięku może być różnie odbierany przez różne osoby. Dlatego też kontrola miejsca pracy pod kątem hałasu pomaga oszacować natężenie dźwięku w miejscu pracy i określić przyczyny hałasu. Występujące podczas normalnej pracy dźwięki tła i dokuczliwy hałas powinny przy tym podlegać niezależnej ocenie przez co najmniej dwie osoby.
Produkty zapewniające idealną akustykę w Państwa biurze
Jesteśmy Państwa partnerem w organizowaniu zdrowego miejsca pracy
Ergonomia w miejscu pracy to zagadnienie, któremu poświęcamy szczególną uwagę. Jeśli potrzebują Państwo wsparcia przy wyborze odpowiednich środków, które zapewnią bezpieczeństwo pracy, lub ergonomicznych rozwiązań biurowych, mogą Państwo zawsze na nas polegać.