Back to Business – Biuro
Aktualne informacje na temat SARS-CoV-2
Powrót do biura? Spędzanie wielu godzin w niewielkim pomieszczeniu z innymi pracownikami – już na samą myśl o tym wiele osób odczuwa dyskomfort. Dlatego niezwykle ważne jest, aby pracodawcy znali zalecane wytyczne dotyczące pracy w biurze i mogli dzięki temu stworzyć bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
Jakie zalecenia odnoszą się do pracy w biurze?
Obowiązkiem pracodawców jest podejmowanie niezbędnych działań, które służą ochronie zdrowia pracowników. Obowiązek ten dotyczy również kontroli skuteczności tych działań i w razie potrzeby dostosowywania ich do zmieniających się okoliczności.
Zasadniczo pracownicy, którzy mogą pracować zdalnie z domu, powinni pozostać w domu. Jeśli nie jest to możliwe, w zapobieganiu zakażeniom w biurze pomocne będą poniższe działania:
Informowanie pracowników o ryzyku infekcji i niezbędnej higienie osobistej (np. regularnym myciu rąk)
- Dokładne czyszczenie i dezynfekcja miejsca pracy, w tym klamek drzwi i klamek okiennych
- Zapewnianie wyposażenia ochronnego (np. maseczek) i artykułów higienicznych (np. mydła i środków dezynfekujących)
- Regularne wietrzenie (cztery razy dziennie, każdorazowo przez pięć do dziesięciu minut)
- Utrzymywanie sprzętu roboczego w czystości i nieudostępnianie go współpracownikom
- Zapewnienie między stanowiskami pracy minimalnej odległości wynoszącej 1,5 metra
- Organizowanie spotkań bez konieczności bezpośredniego kontaktu między członkami zespołu, tj. za pomocą narzędzi do współpracy
- Spożywanie posiłków w pojedynkę, z dala od innych
- Unikanie wizyt klientów w firmie
- Ustalenie alternatywnego powitania bez kontaktu fizycznego (zwłaszcza uścisku dłoni)
- W przypadku podejrzenia zakażenia u pracownika: poinformowanie o tym właściwych służb sanitarnych
Podane informacje mają charakter orientacyjny, a szczegółowe wytyczne dostępne są w komunikatach Głównego Inspektora Sanitarnego.
Dystans jest dobry, ale jeszcze lepsze są ścianki działowe
Należy ustawić biurka w odległości 1,5 metra od siebie i zadbać o fizyczne oddzielenie stanowisk pracy za pomocą ścianek działowych.
Lista kontrolna dla biura
Plik PDF z checklistą
Lista kontrolna dla biura
Przygotowanie i komunikacja
- Informowanie pracowników: ryzyko zakażenia w biurze
- Przekazanie informacji na temat środków higieny i środków ochronnych
- Ustalenie alternatywnego powitania bez kontaktu fizycznego
- Umieszczenie tablic informacyjnych z najważniejszymi zasadami higieny osobistej
- Minimalna odległość między stanowiskami pracy: 1,5 metra
- Ustawienie ścianek działowych
- Wyznaczenie odstępów za pomocą taśmy klejącej lub taśm ostrzegawczych
- Zapewnienie artykułów higienicznych (np. maseczek i środków dezynfekujących)
Higiena w miejscu pracy
- Kilka razy dziennie: czyszczenie i dezynfekcja wszystkich powierzchni dotykowych, w tym klamek drzwi i klamek okiennych
- Wietrzenie cztery razy dziennie, każdorazowo przez pięć do dziesięciu minut
- Czyszczenie i dezynfekcja sprzętu roboczego kilka razy dziennie
Wytyczne w pracy
- Nieudostępnianie sprzętu roboczego innym współpracownikom
- Organizowanie spotkań zespołu z wykorzystaniem narzędzi do współpracy
- Spożywanie posiłków w pojedynkę
- Unikanie wizyt klientów w firmie
- W przypadku podejrzenia zakażenia: poinformowanie właściwych służb sanitarnych